vandera.reismee.nl

Dubai Mall

Na een prima nachtrust begonnen Paul en Max de dag in 'The Gym'. Wel lastig want drinken wordt tijdens de ramadan ook in the gym niet getolereerd. Maar gelukkig hebben we gisteravond ingeslagen dus op de hotelkamer is genoeg. Vanmiddag met de metro eerst naar de Mall of the Emirates geweest. Dit grote overdekte winkelcentrum heeft meer dan 500 winkels en een heuse indoor skibaan in een spelonkachtige ruimte. Er zijn maar liefst 5 pistes waarvan de langste bijna 400 meter, waarmee het de eerste zwarte indoorpiste ter wereld is. Aangezien Max het al maanden over snowboarden in Dubai had was hij niet te vermurwen. Voor €40 huur je een pak, sokken, schoenen en een snowboard en kun je 2 uur naar binnen. Dus ging Max snowboarden en wij weer shoppen (Amber een bikini). Shoppen geen probleem maar het oogt wel vreemd want er is geen restaurant of koffietent open. Wel staat er personeel en een bordje tijdens de ramadan only take away. Hierdoor doet de Mall overdag ongezellig aan. Maar omdat we onderhand rammelen besluiten we maar in de supermarkt wat te halen en in de wc's  op te eten. Klinkt vreemd maar je ziet echt niemand eten en zelfs onze pubers lijkt het gênant om het toch te doen. Overigens zijn de wc's heel schoon en heel ruim en hoor je opvallend veel geritsel (kennelijk zijn wij niet de enige die trek hebben). Terug naar het hotel met de metro. Mijn koffer blijkt te zijn bezorgd. Mooi, krijgt Amber haar jurk terug en Paul zijn boxershort. Net voor zonsondergang een duik genomen in het zwembad. Niet veel later kondigt de minaret eerst het einde van de ramadan aan en vervolgens de oproep tot het gebed (info van de badmeester via Jules). Zwembad is heerlijk maar ik voel me erg onzedelijk in mijn bikini terwijl er vier bijna totaal gesluierde vrouwen toekijken. ' s Avonds op pad richting de Dubai Mall, het grootste overdekte winkelcentrum ter wereld met meer dan 1000 winkels (een soort Kronenburg maar dan anders). Het is werkelijk niet te beschrijven wat een pracht en praal je hier ziet. Een indoor ijsbaan, indoor watervallen, een enorm aquarium met haaien, een indoor kermis, een markt en alles in marmer en architectonische hoogstandjes. Nu de emirati weer mogen eten is het overal gezellig druk. We eten op de foodcourt waar zo'n 50 restaurants zitten. Na het eten naar buiten om de Burj Kalifa te zien, met zijn 829 meter het hoogste gebouw ter wereld. In de avond spectaculair verlicht. Ongelooflijk wat een ding. Er omheen iedere 30 minuten een fonteinshow. Na een rondje op de (indoor) kermis lopen we naar de metro, maar helaas gesloten. Dan maar een taxi. Voor €2 euro worden we weer voor ons hotel afgezet.