vandera.reismee.nl

Souk Madinat en Deira

Om lunchen in de toiletten te voorkomen zijn Paul en ik vanochtend naar de supermarkt gewandeld in de brandende zon. In de enorme supermarkt hebben we diverse Arabische hartige broodjes gekocht en een soort baklava. Lekker mierzoet met nootjes. Na het onbijt/lunch met de metro naar het oude gedeelte van Dubai geweest om de soeks (markten) te bezoeken. De metro van Dubai is brandschoon, goedkoop en supermodern. De achterste wagons  zijn alleen  voor vrouwen bestemd. Je mag wel overal zitten maar Amber wil graag bij de vrouwen zitten omdat de mannen hier stinken, zegt ze. In eerste instantie de verkeerde lijn genomen maar een stukje extra in de airconditioned metro die voornamelijk hoog boven de grond rijdt is geen straf. Als we uiteindelijk in Deira zijn aangekomen is het echt bloedheet. Deze oude wijk vinden de jongelui maar niets. Een sterk contrast met het hypermoderne Dubai. De soeks zijn nog bijna allemaal gesloten. Het stikt er van de handelaren die je van alles proberen te verkopen. Nadeel van de ramadan is dat je nergens even lekker kunt zitten om wat te drinken of te eten zoals wij gewend zijn. Na een uurtje willen ze graag terug naar het hotel om te zwemmen. Vanavond de Souk Madinat bezocht. De Souk blijkt nogal ver van het metrostation te liggen dus besluiten we een taxi te nemen. Dat valt niet mee met z'n vijven. Splitsen willen we niet maar uiteindelijk is er een taxichauffeur die ons wel wil meenemen. Souk Madinat is een extravagant complex aan de kust bestaande uit hotels, restaurants, bars en waterwegen. Wel heel gezellig maar puur opgezet voor het luxe toerisme. Omdat de restaurants aan het water boven ons budget liggen besluiten we terug te gaan naar de Mall of de Emirates. Hier is het nu ook weer gezellig druk. De emirati man is gekleed in een lange witte jurk met hoofddoek  en zijn vrouw(en) al dan niet gesluierd in het zwart. Overal zie je dus die zwart-witte koppeltjes. Ze worden zelfs verkocht als peper-  en zoutstel! Maar de burka wordt volgens ons hier echt alleen gebruikt als jas. De jonge vrouwen zien er mooi opgemaakt uit en zijn hooggehakt. Soms zien we een glimp van een chique jurk of spijkerbroek onder de burka. Ze lopen in ieder geval rond met tasjes van de duurste merken. Dubai is rijk. Superverwende schreeuwende kinderen allemaal in merkkleding. Op de foodcourt gegeten met als toetje een crêpe Nutella  om onze laatste dirhams op te maken.