vandera.reismee.nl

Hervey Bay

Hervey Bay.           29 juli 2014 Na vijf heerlijke dagen in Brisbane rijden vandaag ongeveer 400 km naar het noorden. Onderweg zien we het landschap iets ruiger worden en de temperatuur stijgt naar 26 graden. We stoppen om te lunchen aan de snelweg bij een restaurant met een gigantische kangaroe voor de deur. Als we aan de counter besteld hebben blijkt aan de achterzijde zitjes te zijn aan een meer. Hier nemen we plaats in de zon, vaak lastig in Australie want bijna alles wordt beschermd tegen de zon. Wij zijn dan ook vaak de enige die er bewust in gaan zitten. In Hervey Bay aangekomen blijkt ons appartement aan de oceaan te zitten. Maar onze mond valt open van verbazing als we de deur opnemen. Werkelijk een enorm groot, heel modern appartement met een terras van 70m2 met uitzicht op de oceaan. En als kers op de taart een eigen hottub op het terras. Beneden een heel modern zwembad, spa en sauna. Geweldig. In het complex zitten veel senioren uit het zuiden die hier overwinteren. Omdat er naast het zwembad een barbecueplaats met faciliteiten zit willen ze graag barbecuen. Dus boodschappen halen. De supermarkten zijn hier groot en  bijna alles is hier te krijgen, behalve wijn. Wijn en andere alcoholische dranken worden verkocht in grote speciaalzaken. Alcohol is hier prijzig. Wijn is bijna niet te krijgen onder $ 10 (€7). De meeste wijnen beginnen vanaf $ 25. Maar het is vakantie en daar hoort een lekker wijntje bij (wij zijn Spanje gewend). Ondertussen hebben de kinderen zich vermaakt op het tennisveld, de gym en natuurlijk de hottub. Als de zon onder is gaan we gewapend met vlees,wijn, salade etc. naar beneden. Er staat een grote gasbarbeque en daarom heen diverse tafels met stoelen. Het is hier gebruikelijk dat meerdere mensen gebruik van de bbq maken. Overal tref je ze aan; in parken, op het strand. Jules ontfermt zich over de bbq en roostert het vlees wat hier trouwens van uitstekende kwaliteit is. Vanaf hun terrassen kijken de senioren naar ons en je ziet ze denken; 'Wie gaat er nou Bbq'en in de winter....