vandera.reismee.nl

Bundaberg

Bundaberg.        1 augustus 2014 Vandaag een korte rit van Hervey Bay naar Bundaberg. Onderweg rijden door veel dorpen. De meeste huizen zijn hier van hout en staan op palen. Deze huizen noemen ze Queenlanders . Ze staan op palen om de lucht te laten circuleren. Vaak wordt de ruimte onder het huis gebruikt als opslag of garage. De percelen zijn over het algemeen groot, beetje het "Flying Docters" idee voor wie dat nog weet. Er wordt hier overwegend suikerriet verbouwd en we zien enkele velden met Macadamia bomen. Bundaberg is een stad die bekend staat om zijn rum. Er is een grote distillery waar de Bundaberg Rum wordt gemaakt. Nadat we vrij vroeg Bundaberg inrijden zien we veel oude gebouwen en een gezellige winkelstraat. We parkeren de auto en lopen wat rond. De winkels vallen wat tegen maar er zijn er een paar die veel meubels uit Indonesië verkopen. Zo merken we dat we langzamerhand noorderlijker komen. Na de lunch op naar de Bundaberg Rum, lijkt ons wel wat.  Daar aangekomen blijkt het kleiner dan verwacht (we hebben er veel over gehoord en ook vanochtend in het hotel werd ons deze excursie aangeraden). Er is een soort museum en er staat een enorme fles Rum voor de ingang. Het komt er op neer dat door het overschot aan suikerriet men rum is gaan maken. Natuurlijk is er een winkel bij waar de verschillende soorten verkocht worden en een enorme hoeveelheid merchandising met het logo (de beer) erop. De verkoopster vraagt of wij al een sample hebben gehad en of de jongens 18 zijn. Wij zijn eerlijk maar zij vindt ze vandaag een tweeling. Ze laat ons eerst de aroma's die gebruikt zijn ruiken: koffie, chocolade, vanille en kaneel. Daarna kunnen we achterin de zaak ons drankje halen. Maar de vrouw achter de bar wil eerst de paspoorten zien van de jongens. Pech dus voor onze Max. Wij krijgen wel een glas rum on the rocks. Het is heerlijk en lijkt veel op Tia Maria. Er komt een vrouw naar buiten die ons vraagt waar we vandaan komen.                 (gebeurt driemaal per dag) . En zij begint te vertellen dat ze hier in de straat woont en vandaag jarig is en daarom een gratis glas rum krijgt. Gezellig toch. Ze vertelt over de omgeving en adviseert ons naar Bargara Beach te gaan, een beetje vulkanisch strand. Maar ze willen eerst naar het hotel. Hier blijkt WIFI te zijn dus gaan de jongens app'en met hun vriendinnen en besluiten wij met z'n drieen naar Bargara te gaan. Het strand is echt prachtig met een mooi aangelegde boulevard. Er liggen veel vulkanische rotsen. De zon gaat bijna onder en dit levert mooie foto's op.

John van hees

Ha san en Fam,

Zojuist even bijgelezen, wat leuk om te lezen en wat een avontuur beleven jullie wederom. Heel veel plezier Down Under....

John Jes en Sophie vanuit een zonnig Nijmegen..

Claudia Bitter-Ardemagni

Hoi Paul, San, Jules, Max en Amber,

ik heb zojuist alle verhalen gelezen. Geweldig zeg!!!! Wat zijn jullie een geweldige trip aan het maken.
Wij wensen jullie nog heel veel plezier de komende weken en wij natuurlijk leesplezier van al jullie moois wat jullie tegenkomen.
Veel liefs van ons uit Nijmegen.

Richard, Claudia en Laura

Anita

Ben heel benieuwd naar de foto's Paul met je mooie nieuwe
toestel!!

Cees

Hallo globetrotters,
Zojuist terug van (weer) weggeweest hebben we al jullie verhalen tot nu toe gelezen. Wat een ervaringen beleven jullie in een relatief korte tijd en wat heerlijk dat de geboekte onderdelen vaak boven verwachting zijn!
Zo een trip doe je niet regelmatig, het is daarom belangrijk alles lekker in je op te nemen en ervan te genieten. Volgens ons doen jullie dat ook, en terecht.
Jongens.....niet teveel op het internet, dan mis je zoveel moois om je heen en straks heb je dat niet meer!!
Wij zien uit naar jullie vervolg.
Groetjes
Henny en Cees

Astrid

Op de foto met rum zien Jules en Max er ook bijna uit als tweeling (of komt dat door de rum?);-)
Geniet lekker met jullie mee! groetjes, As

Angela

Hi All,
I can't read a bloody thing on this blog but I'm sure it's all good. I hope you enjoyed the Bundaberg Rum Tour and you sampled some great rum..... I hope that Max didn't drink too much. You will definitely have to make your own liqueur again Paul. Tastes like Tia Maria hey?
Take care, James just showed me how to translate all this Dutch, so look out!!
All the best,
Angela.